Оцінюємо бізнес

Бізнес поради – як правильно оцінити бізнес?

поради2Питання грамотної оцінки бізнесу сьогодні як ніколи актуальний. Адже в умовах спаду економіки країни ефективність бізнесу прирівнюється до його ринкової вартості. А власники бізнесу “б’ються” над ключовими показниками. Крім того, ці показники надзвичайно важливі, якщо ви плануєте придбати новий або продати існуючий бізнес.

Ви напевно стикалися з певним “бізнес-сленгом”, який часто “американізованими”. Доходить до того, що в українській і російській мовах використовують терміни: кости (витрати), фікси (основні фонди) та ін. Аналогічно є величезна кількість інструментів і показників для оцінки бізнесу: Р / Е-ставлення, вартість підприємства (вартість підприємства, або EV), чистий грошовий потік (вільний грошовий потік, FCF або) та ін.

Цей список досить великий і може збентежити починаючого бізнесмена без спеціальної освіти. На щастя, існують прості і логічні правила оцінки бізнесу, які можна використовувати в динамічному бізнес-середовищі. Згадайте про них тоді, коли будете обмірковувати своє наступне грошове вкладення.

Спосіб ведення бізнесу

 

Перш за все, необхідно розібратися і зрозуміти те, яким чином бізнес приваблює (у випадку зі стартапами – збирається залучати) нових клієнтів. Які при цьому засоби масової комунікації використовуються, які рекламні кампанії, які тексти допомагатимуть у цій справі і в яку підсумкову вартість одного клієнта це виллється. Ці речі повинні бути добре продумані і реалістичні.

Наступне, що необхідно знати про бізнес – це яким способом планується утримувати залучених клієнтів, за допомогою яких додаткових продуктів, сервісів і цін.

Потрібно розглядати оцінену вартість кожного клієнта, залежно від медійної та рекламної стратегії в перший та наступні роки. Також необхідно розуміти продукт, чому на нього є (або буде) попит, і які конкурентні переваги має компанія зі своїм продуктом.

Перспективи галузі

 

Це правило таке ж важливе, як і перше, а може бути навіть важливіше. Зрозуміти галузь часто буває досить складно. Кожна галузь має власну динаміку. Рітейл, виробництво і оптові продажі мають різні бізнес-процеси і відрізняються один від одного. Усередині кожної галузі є сектори, які також функціонують по-різному.

Магазини одягу і бари – це два приклади рітейл-бізнесів, які вимагають різного підходу. Наприклад, запаси – це складний і критично важливий елемент бізнесу для магазинів одягу. У той же час, це є не таким важливим фактором для нормального функціонування успішного бару.

Саме тому досвідчені інвестори не вкладають гроші більш ніж в десяток знайомих їм галузей. Найчастіше, якщо вони відступаються від цього правила, то вони просто втрачають гроші.

Людина знає і розбирається в галузі в тому випадку, якщо він знає куди в цілому рухається галузь, які основні гравці та стан їх справ. При цьому не має критичного значення знання нових або давно пішли з ринку гравців. Найчастіше, гроші вкладають у активно розвивається галузь або її сектор, в надії, що навіть якщо бізнес буде не особливо успішним, він почне приносити гроші за рахунок зростання всієї галузі.

Також, не варто покладатися на дані, зібрані та надані аналітиками. Досить часто вони можуть бути сформовані компаніями, зацікавленими в результатах.

Звітність

 

Якщо бізнес-план і тренди в галузі влаштовують інвестора, далі він розбирається у звіті про фінансові результати, балансі і маркетингових даних. Навіть не маючи фінансової освіти, людина, має уявлення про бізнес та сфері його функціонування може проаналізувати фінансові цифри і прийняти вірне рішення просто виходячи зі своїх знань.

Наприклад, інвестор, що розбирається в інтернет-маркетингу та видавничій справі, зможе прекрасно розібратися зі звітністю щодо доходів, збитків і прибутку, які повинні бути відображені. Також, буде зрозуміло, як саме виглядають нормальні темпи зростання бізнесу і які загрози можуть виникнути.

Наприклад, у випадку з видавничим бізнесом, який базується на підписці, у бухгалтерській звітності може виникнути графа “відкладені борги за передплатою”, і бухгалтер не матиме ні найменшого поняття, що це таке. А ця цифра є дуже важливою, за нею можуть ховатися “приховані” активи.

Також інвестори звертають увагу на готівкові кошти і потік грошових коштів, оскільки хочуть переконатися в тому, що він стабільний у бізнесу. Адже саме це допомагає протриматися на плаву і рости відразу після запуску бізнесу. Особливо це стосується стартапів.

Варто запам’ятати лише однієї: перефінансування стартапів не приведе ні до чого хорошого. Головне для бізнесу – бережливе ставлення до грошей його менеджменту. У той же час, якщо менеджмент надходить інакше, стартап швидко втрачає всі вкладені гроші, скільки б їх не вклали.

Довіра до керівників бізнесу та право голосу при прийнятті бізнес-рішень

Бізнес-план може бути якісним і проробленим. Галузь може дійсно мати перспективи. Цифри у звітності можуть бути ідеальними. Однак, якщо ви хоч крапельку сумніваєтеся в керівництві – краще не вкладайте гроші в цей бізнес. Це дуже важливе правило. Всякий раз, коли інвестори порушать його, це призводить до тих чи інших проблем.

Шукайте доказів досвідченості, емоційного інтелекту, здорових амбіцій і підходящого вам характеру в менеджменті компанії. Необхідно розуміти, що, хоч ви й не бос, до вас будуть прислухатися під час прийняття стратегічних рішень.

Використовуйте ці правила оцінки бізнесу як для інвестування, так і для поточної оцінки, або для прийняття рішень. Вони допомагають людям, які мають досвід, оцінити бізнес без спеціальних знань.

Читайте також:Стартап-корисні поради

Залиште свій коментар

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>