Франшиза Макдональдс

Франшиза макдональдс в Україні

Вчора чи позавчора прочитав новини про те, що найбільша світова мережа фастфудів окрилені успіхами на вітчизняному ринку почала підготовку до інтервенції на ринок швидкого харчування в Україні. Мова йде про американської мережі KFC, якщо говорити конкретно про цей факт, то я був трохи (а взагалі дуже сильно) здивований, виявляється в досить великому ринку (оцінюється як мінімум в 1 мільярд доларів у рік, при цьому темпи зростання становлять 10-20% в рік) швидкого харчування працює тільки один транснаціональний гравець фасфуда-МакДональдс. При цьому саме на цьому ринку МакДональдс грає по «дорослому», хоча тут трохи пересмикнув така ж ситуація і в Росії, а суть в тому, що франшизи на свої ресторани вони «тупо» не продають, розвиваючи мережу через одну представницьку компанію. До речі ось Вам і яскравий приклад як на заході, займаються бізнесом.
Чому я згадав про способи ведення бізнесу, все досить просто в Європі, США і навіть Азії той же МакДональдс працює за досить простою і зрозумілою схемою франчайзингу (там купити франшизу МакДональдс не проблема), власне до 60% ресторанів цієї мережі в цих регіонах працюють саме за цією схемою. При цьому правила досить зрозумілі, є певний пакет, в який входить бізнес модель, логотипи, меню (хоча його можна коригувати в залежності від регіону і запитів, правда не сильно), постачальники і так далі, і є ціна за цей комплекс, причому ціна франшизи ретельно зважена для кожного регіону. Ціна франшизи для МакДональдса хоч ніколи не була «дешевою» як зі вступного внеску так і по обладнанню для бізнесу, але все-таки хоча б продаються, а на пострадянському просторі немає. Питання, а чому? Відповідь має дві сторони:

МакдональдсОфіційна позиція по франшизі від МакДональдс, яку з успіхом просувають через медіа представники МакДональдс розповідаючи про те, як купити франшизу МакДональдс «В країнах пострадянського простору слабка законодавча база та проблеми із захистом прав за договорами франшизиНачебто все правильно і дійсно компанія працює на ринку через дочірні підприємства, відкриваються на території конкретної країни. Але тут піднімається один запитання, чому по всім «найсмачнішим» ринкам це саме так, а ось як тільки ринок починає заповнюватися» позиція різко змінюється. Пишу все не голослівно, а згадуючи досвід тієї ж Польщі, де після розвалу СРСР франшизи МакДональдс просто не продавалися, а компанія розвивалася самостійно, як тільки ринок фасфуда припинив активний ріст і посилилася конкуренція почалися продавати франшизи.
Неофіційна версія того, що відбувається з франшизами від МакДональдс логічна і зрозуміла, перше - ринок динамічно зростає та розвивається і саме час «рубати гроші», причому використання дочірніх структур та інших «промокашок» дає можливість не погано заробити, не ображаючи материнську компанію. Тобто при середній прибутковості в світовій мережі в 6-8%, пострадянські мережі без праці видають «на ура» 15-25%. Звичайно в такій ситуації пускати в бізнес «чужих» не хочеться, та й не логічно, особливо з боку вищого менеджменту прямо зацікавленого в такій консервації ринку. Хоча якщо розглянути з позиції самої компанії, то використання тієї ж франшизи в Україні і Росії дозволило без проблем збільшити кількість ресторанів як мінімум в два, три рази і відразу відхопити величезний ринок. При цьому говорити про труднощі з логістикою і постачальниками не особливо хочеться, так це проблематично, але вирішуване. Так що на обличчя явні ознаки непрямої зацікавленості в такому «заморожуванні» ринку.
До речі такі «фінти» гігантів і не тільки гігантів транснаціонального бізнесу можуть проходити виключно в слабо розвинених країнах (з точки зору правового поля та правової грамотності бізнесу), в тій же ЄС або США (якби українські компанії спробували зробити щось подібне) це вже обернулося багатомільйонними штрафами. Чому?
Відповідь банальна на обличчя всі ознаки дискримінації по ряду ознак, у тому числі і національній. Звучить смішно тільки на перший погляд, як приклад з життя, судові процеси в США по виплаті компенсацій курцям від тютюнових компаній. Звичайно це в теорії.
На практиці купити франшизу на відкриття ресторану МакДональдс на території пострадянського простору не можливо і швидше за все найближчим часом такої можливості не буде, так що будемо займатися Відкриття ресторану східної кухні.

2 Comments

  1. Pingback: Рекламні послуги в Instagram | Український бізнес портал

  2. Pingback: Франшиза SUBWAY | Український бізнес портал

Comments are closed.